Η γνώμη μας μετράει...

Τίποτα δεν είναι πιο αντιπροσωπευτικό για μια εκδήλωση, από τη γνώμη των παρευρισκομένων. Ζητήθηκε συνεπώς από τους τέσσερις συμμετέχοντες να καταγράψουν εν συντομία τις εμπειρίες τους στην παραμονή τους σε Φινλανδία και Πορτογαλία. 


Α. Επιμόρφωση χρήσης εργαλείων ΤΠΕ σε νεοεισελθόντες μετανάστες μαθητές  (Ελσίνκι Φινλανδία , 12-18 Μαίου 2019)

Λαζανάς Παναγιώτης, Φιλόλογος

Κατά τη διάρκεια του Προγράμματος, είχα τη θαυμάσια ευκαιρία να γίνω κομμάτι μιας πολυσχιδούς ευρωπαϊκής κοινότητας 30 περίπου εκπαιδευτικών και, συγχρόνως, να αναμειχθώ σε εκπαιδευτικά και πολιτισμικά παραγόμενα. Υπήρξε φυσικά μια εξαιρετική ευκαιρία να αναλογιστώ τη χρηστική αξία εργαλείων, τεχνικών ή μεθόδων, αλλά και να διαπιστώσω ιδίοις όμμασι τη διαφορετική συχνά παιδαγωγική προσέγγιση τόσο από πλευράς της χώρας υποδοχής όσο και εκείνης των υπολοίπων συμμετεχόντων.

Πέραν αυτών, ενημερώθηκα εκτενώς για το φιλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα, και -ως ένα βαθμό - ήρθα σε επαφή και με μια πολλαπλά διαφορετική κουλτούρα -αλλά και με την κλιματική-κοινωνική όψη της χώρας: κοινωνική εξωστρέφεια του φιλανδικού λαού, κλιματικές συνθήκες απολύτως ξένες προς τις γνωστές μας (με παρατεταμένη φωτεινότητα και αργή δύση του ηλίου), γευστικές συνήθειες, δίκτυο μέσων μαζικής μεταφοράς, αρχιτεκτονική αντίληψη, έννοια του "παραδοσιακού" και του "μοντέρνου", επαφή με τέχνες και εικαστικές αξίες.

Τέλος, εξίσου σημαντική φρονώ ήταν και η σωστή προετοιμασία πριν από μία κινητικότητα -εξόχως ικανοποιητική στην περίπτωση του σχολείου μου ως φορέα αποστολής και αρκετά πετυχημένη και από τον φιλανδικό φορέα υποδοχής με την εκ των προτέρων αποστολή αναλυτικών πληροφοριών για μετακίνηση, διαβίωση και ανάδειξη σημείων ενδιαφέροντος.

Κόκκινος Λάμπρος, καθηγητής Πληροφορικής

Ως καθηγητής Πληροφορικής θεωρώ ότι ωφελήθηκα σημαντικά. Η κύρια γνώση που έλαβα ήταν η ενσωμάτωση ορισμένων -οικείων για μεν - ψηφιακών εργαλείων στη διδακτική μεθοδολογία, όχι μόνο για τους νεοαφιχθέντες μετανάστες αλλά για έναν γενικό σχεδιασμό μαθήματος. Επίσης ήρθα σε επαφή με τους καινοτόμους τρόπους διδασκαλίας eLearning με κινητές συσκευές (π.χ. προσέγγιση μάθησης με τη φωτογραφική μηχανή - camera-pen learning approach), εικονικά περιβάλλοντα και παιχνίδια μάθησης.

Επίσης, βελτίωσα τις δεξιότητές μου στην αγγλική γλώσσα κυρίως σε προφορικό επίπεδο με την καθημερινή επικοινωνία καθώς και επικοινωνιακές δεξιότητές μου συνεργασίας άλλους συναδέλφους καθώς εργάστηκα μαζί τους σε working groups.Η κύρια εμπειρία ήταν η συμμετοχή με πολλούς Ευρωπαίους καθηγητές, οπότε είχα την ευκαιρία να γίνω μέλος μιας ένθερμης ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής κοινότητας. Συζήτησα με πολλούς συναδέλφους με τους οποίους ανταλλάξαμε σκέψεις, εμπειρίες και συγκρίναμε τα εκπαιδευτικά μας συστήματα αναζητώντας ομοιότητες και διαφορές. Δημιούργησα επίσης ορισμένες απόψεις σχετικά με το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα. Όσον αφορά τα άλλα μέρη της κινητικότητας, θετικό είναι ότι είχα την ευκαιρία να συναντήσω έναν διαφορετικό πολιτισμό στη Φινλανδία και μια πολύ καλά οργανωμένη κοινωνία στην πρωτεύουσα Elsinki.

Το πιο αρνητικό ήταν ο πολύ ακριβός τρόπος ζωής, ο οποίος ήταν πολύ πιο μακριά από τα βασικά οικονομικά πρότυπα στην Ελλάδα.

Β. Επιμόρφωση σχολικής διεθνοποίησης και διεθνών σχεδίων            (Σάντα Μαρία ντι Φέιρα, Πορτογαλία 6- 12 Οκτωβρίου 2019)

Τάτσης Ιωάννης, Διευθυντής Γυμνασίου Λάππα 

Ο σκοπός του εβδομαδιαίου σεμιναρίου ήταν η διεθνοποίηση της σχολικής μονάδας μέσα από τις ανάγκες της μονάδας σε επίπεδο μαθητών/τριών ,προσωπικού και της ιδίας γενικότερα. Για την πολιτική αυτή αναλύθηκε ο ρόλος του Διευθυντή, οι απαιτούμενες δεξιότητες του συντονιστή διεθνών σχεδίων τα σύγχρονα Ευρωπαϊκά σχολεία. Το σεμινάριο κάλυψε επιτυχώς μια μεγάλη γκάμα θεμάτων σχολικής διεθνοποίησης όπως σχέδια Erasmus+ KA2 - με έμφαση στο σχεδιασμό και υλοποίηση σχεδίων Ε+ΚΑ229 - και σχέδια eTwinning. Επιπλέον αναζητήθηκε η ενσωμάτωση καλών πρακτικών σε αναλυτικά προγράμματα σπουδών με σκοπό τη δημιουργία σχολείων διεθνούς εκπαίδευσης. και αναπτύχθηκαν αναλυτικά οι μορφές και οι τρόποι αξιολόγησης (evaluation plan) ενός διεθνούς σχεδίου.

Ο τρόπος εργασίας ήταν σε καθημερινή βάση, χωρισμένος στην πρωινή ζώνη με μορφή παρουσιάσεων και την απογευματινή με εργασίες ομάδων (workgroups).

Η βασική εμπειρία ήταν ότι για πρώτη φορά ήμουν σε ένα γκρουπ 28 εκπαιδευτικών, με τους οποίους όχι μόνο αντάλλαξα παιδαγωγικές απόψεις και γνώρισα τη διαφορετικότητα της κουλτούρας τους. Η κοινωνική επαφή που αναπτύχθηκε σε όλη την ομάδα ήταν πρωτόγνωρη για μένα καθώς μέναμε σχεδόν όλοι στο ίδιο ξενοδοχείο και κάθε βράδυ, συναντιόμαστε στην κεντρική περιοχή της μικρής πόλη της Φέιρα, και δειπνούσαμε και διασκεδάζαμε μαζί. Εκεί είχα την ευκαιρία να εντοπίσω ομοιότητες και διαφορές σε πολλά θέματα ανθρωπίνων στάσεων και συμπεριφορών. Θετικό επίσης σημείο ήταν η άρτια οργάνωση του σεμιναρίου από το φορέα Euneos. Υπήρχε απόλυτη ταύτιση με τα προσυμφωνημένα και το πρόγραμμα απέκλινε ελάχιστα από αυτό που μας είχε δοθεί. Τέλος ήρθα στην μέγιστη δυνατή επαφή με την πορτογαλική κουλτούρα, μια κουλτούρα με αρκετές ομοιότητες με τη δική μας, κυρίως σε επίπεδο επικοινωνίας και ζεστών ανθρωπίνων σχέσεων. 

Έφυγα με την ελπίδα ότι το σχολείο που εκπροσωπώ θα συνεχίσει δυναμικά να εκπονεί ανάλογα προγράμματα με σκοπό να διεθνοποιηθεί και να αποκτήσει αυτό που είδα σε όλα τα συμμετέχοντα σχολεία: μια ευρωπαϊκή εξωστρέφεια.


Κόντος Οδυσσέας, υπεύθυνος επικοινωνίας σχεδίων Erasmus +

Η βασική εμπειρία του σεμιναρίου ήταν ότι για μια εβδομάδα αισθάνθηκα ενεργό μέλος μιας Ευρωπαϊκής οικογένειας 28 εκπαιδευτικών, με τους οποίους όχι μόνο αντάλλαξα ποικίλες παιδαγωγικές απόψεις, αλλά γνώρισα κοινωνικά τους χαρακτηριστικά όπως πεποιθήσεις, στάσεις, συμπεριφορές, νοοτροπίες. Το εντυπωσιακό - σε σημείο έκπληξης ακόμα και των διοργανωτών - ήταν η πολύ στενή επαφή που αναπτύχθηκε σε όλη την ομάδα καθώς μέναμε σχεδόν όλοι στο ίδιο ξενοδοχείο και κάθε βράδυ, συναντιόμαστε στην κεντρική περιοχή της μικρής πόλης της Φέιρα, και δειπνούσαμε σε παρέες μαζί. Εκεί είχα την ευκαιρία να γνωρίσω ποικίλα εκπαιδευτικά συστήματα συγκρίνοντας τα με το αντίστοιχο Ελληνικό και να αναζητήσω ομοιότητες και διαφορές. Θετικό επίσης σημείο ήταν η άρτια και πολυεπίπεδη οργάνωση του σεμιναρίου τόσο σε επίπεδο προγραμματισμού εργασιών οι οποίες ήταν σε πλήρη αρμονία με τα προ συμφωνηθέντα, καθώς και σε θέματα επικοινωνίας, μεταφορών, ενημέρωσης και τήρησης χρονοδιαγραμμάτων μέσα σε αυστηρά και σαφώς καθορισμένα πλαίσια. Όλα αυτά πραγματοποιήθηκαν μέσα σε στην πορτογαλική κουλτούρα, μια κουλτούρα με αρκετές ομοιότητες με τη δική μας, κυρίως σε επίπεδο επικοινωνίας και ζεστών ανθρωπίνων σχέσεων.

Γνωστικά τώρα, θεωρώ ότι απόκτησα ένα αρκετά καλό υπόβαθρο για σχολική διεθνοποίηση με παραδείγματα διεθνοποιημένων ευρωπαϊκών σχολικών μονάδων. Σε ότι αφορά τα χαρακτηριστικά διεθνών σχεδίων και το σχεδιασμό ενός σχεδίου Erasmus+ KA229 σχολικής σύμπραξης - κάτι που αποτέλεσε το κύριο σημείο ενδιαφέροντος μου- μου οι γνώσεις και δεξιότητες που αποκόμισα χαρακτηρίζονται άκρως ικανοποιητικές γιατί είχα την ευκαιρία να το σχεδιάσω εικονικά με Ευρωπαίους συναδέλφους μου σε workgroup εργασίας.

Αρνητικά σημεία στην όλη κινητικότητα δεν θα μπορούσα να αναφέρω. Ίσως το γεγονός ότι το σχολείο φιλοξενίας (Escola Secondaria di Santa Maria da Feira) με άρτιες κτηριακές και σχολικές υποδομές και άκρως ελκυστικό περιβάλλον εργασίας, αποτελεί μεν θετικό σημείο για τη μετακίνηση αλλά μας άφησε μια αρνητική γεύση σύγκρισης με τις δικές μας σχολικές μονάδες κυρίως σε επίπεδο περιφέρειας.


Υλοποιήθηκε από τη Webnode
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε